RSS

مهاجرت به نیوزیلند- مشکلات

13 ژوئیه

بدون شک کشور 4 میلیونی نیوزیلند در این سالها و با باز کردن درهای اقتصادش به روی جهانیان از دهه هشتاد میلادی، دچار کمبود نیروی انسانی ماهر و متخصص شده. این کشور برای جبران این نقیصه دست به اتخاذ سیاستهای تشویقی برای جذب مهاجر از اروپا و آمریکا و سایر کشورها کرده. هر سال چندین نمایشگاه در انگلستان، اسکاتلند، ایرلند و کانادا برای جذب مهاجر ترتیب میده. اما واقعیت اینه که دورافتادگی معیاریه که هر کسی رو برای رفتن به اونجا به تردید میندازه. تصور کنید حدود 9 ساعت اختلاف ساعت با خاورمیانه، 12 ساعت اختلاف با انگلستان و حداقل 16 ساعت با ایالات متحده، باعث شده تعامل آنلاین کیوی‌ها با دنیا نیز کمی با مشکل مواجه بشه. اونها به همین دلیل دست به اتخاذ سیاستهای تشویقی زده‌اند تا بتونن نیروی کار بیشتری رو جذب کنن.

اما با همه این حرفا، رفتن به نیوزیلند زیاد هم ساده نیست. اگه تخصصتون در رشته خاصی هست، از دانشگاههای مورد تایید نیوزیلند فارغ التحصیل شدید و سابقه کار مرتبط هم به میزان کافی داشته باشید، به صورت بالقوه می‌تونید برای مهاجرت به عنوان نیروی کار ماهر اقدام کنید. البته به همه اینها داشتن نمره آیلتس بالای 6.5 رو هم اضافه کنید.

یکی دو تا از رشته هایی که نسبتا راحتتر از بقیه پذیرفته میشن، رشته IT (فناوری اطلاعات) و مهندسی کامپیوتره (علوم کامپیوتر در واقع). اما متاسفانه موانعی هم سر راه فارغ التحصیلای این رشته وجود داره. یکی از اونها که یه جورایی هم باعث دلخوری و تو ذوق زدن میشه، دانشگاه محل تحصیله. اگه دانشگاه محل تحصیلتون تو لیست دانشگاههای مورد تایید نیوزیلند نیست (دانشگاههای بدون نیاز به بررسی)، باید مراقب باشین و دعا کنین. چون مثلا اونا از بین دانشگاههای آزاد، همه رو قبول ندارن. چیزی که تا حالا ازش مطمئنم اینه که دانشگاههای آزاد شهر تهران رو قبول دارن. اما مثلا دانشگاه آزاد واحد نجف آباد (با اینکه جزو بهترین دانشگاهها هست) رو قبول ندارن. اونا کاری ندارن که این دانشگاه عملا از امکانات و سطح علمی و آکادمیک اصفهان بهره منده و اصفهانیها بخاطر توزیع مناسب جمعیت و توسعه شهری دانشگاه آزادی تو محدوده اصلی شهرشون تاسیس نکردن.

من دو نفر رو میشناسم که فارغ التحصیل دانشگاه آزاد (یکی ماهشهر و دیگری نجف آباد اصفهان) تو رشته مهندسی کامپیوتر-سخت افزار هستن. مورد دوم، مدارکش رو به NZQA فرستاد و متاسفانه به عنوان level 6 اسس شد. به همین دلیل هم نمی تونه از طریف مدرکش برای مهاجرت به نیوزیلند اقدام کنه. ایشون مدرک فوق لیسانسش رو از اروپا و از یه دانشگاه خوب گرفته که اتفاقا اون هم جزو دانشگاههای مورد تایید در نیوزیلنده. اما برای استفاده از bonus points باید حتما روی مدرک لیسانسش ادعا (claim) کنه که در نهایت و بعد از یک ماه انتظار این بلا سرش اومد. مورد اول هم level 6 اسس شد.

شاید برای ما یه مقدار درک این نوع برداشت اونا مشکل باشه. اما به هر حال واقعیت داره. امیدوارم یه روزی قوانینشون رو مورد بازنگری قرار بدن و معیارهاشون رو برای رده بندی دانشگاهها تصحیح کنن. البته نباید کوتاهی وزارت علوم و ضعف سیستم آموزشی در ایران رو هم نادیده بگیریم. اگه یه سازمان درست و حسابی میومد دانشگاههای کشور رو با یه معیار منطقی رده بندی میکرد، شاید کشورهایی مثل نیوزیلند هم برای کار خودشون اون رو مبنا قرار می‌دادن و به کسی جفا نمی‌شد.

 
5 دیدگاه

نوشته شده توسط در 2011/07/13 در مهاجرت به نیوزیلند

 

5 پاسخ به “مهاجرت به نیوزیلند- مشکلات

  1. بازتاب: امید « Persiance
  2. farrokh

    2012/01/08 at 9:00 ق.ظ.

    درمورد پر کردن فرم پری اسسمنت ممنون میشم اگر راهنمایی کنید: اول اینکه برای کارشناسی ناپیوسته باید کاردانی و کارشناسی را به چه صورتی اضافه کنیم و 2: سوابق کاری که در پری اسسمنت خواسته همان سوابق کاری است که در مراحل بعدی باید ندارکش را ارسال کنیم و یا چیز دیگری است؟ خیلی خیلی از وقتی که می گذارید ممنونم

     
    • persiance

      2012/01/08 at 10:52 ق.ظ.

      1. خب، لیست مدارکی رو که گرفتی به ترتیب اضافه کن. البته یادم نیست که اضافه کردن تمامی مدارک الزامی بود یا فقط آخرین مدرک. اما من در فرم درخواست فول اسسمنت همه مدارک از دیپلم به بعد رو اضافه کردم. فیلدهای الزامی ستاره دار هستن و سایت خودش مشخص میکنه که کدوم قسمتها باید حتما تکمیل شن.
      2. اهمیت سوابق کاری در این مرحله برای NZQA فکر میکنم در اینه که مطمئن بشن شما مدرک دانشگاهی مورد ادعا رو داری و تونستی از طریق اون اشتغال مرتبط پیدا کنی. یعنی یه جورایی ثابت کننده ادعای شماست. فکر نمی کنم خیلی تطابقشون با سوابقی که احتمالا در مرحله EOI برای immigration می فرستی مهم باشه. اما در مرحله ارسال EOI، سوابق کاریت باید دقیق باشه. چون احتمالا در آینده بررسی میشه و ممکنه با محل کارت تماس تلفنی یا ایمیلی بگیرن و تاییدیه بخوان.
      زمانی که من مدارکم رو برای NZQA میفرستادم، درخواست فول اسسمنت کردم و گواهی کاری که براشون فرستادم، همونی بود که برای immigration هم ارسال کردم.

       
  3. هادی

    2012/06/16 at 1:15 ق.ظ.

    می خواستم بدونم برای دانشگاه آزاد تهران معدل هم مهمه یا این که نه. من معدلم 12:30 ئه و اطلاعاتی که کسب کردم خیلی متناقضه. ممنون می شم راهنمایی کنید

     
    • persiance

      2012/06/16 at 1:36 ب.ظ.

      هادی جان،
      تا حالا کسی رو ندیدم که به خاطر معدل نتیجه لازم رو از اسسمنت نگرفته باشه و تو مکاتباتی هم که من یا اطرافیانم با NZQA داشتند، اشاره‌ای به آیتم معدل نشده بود.

       

بیان دیدگاه